Ik krijg vaak van mijn klanten te horen dat ze met hun teksten niet bereiken wat ze willen. Hun (potentiële) klanten liken, reageren en kopen bijvoorbeeld niet. Blijkbaar overtuigen de geschreven teksten hen dus niet. Ze zetten niet aan tot actie. Zodra ik zo’n tekst voor mijn neus geschoteld krijg, zie ik het probleem. De tekst is geschreven vanuit de schrijver, en niet vanuit hun ideale klant. En tsja, dan sla je de plank mis. Waarom? Ik leg het je uit, en geef je concrete tips om beter te leren schrijven vanuit je doelgroep.
Jij hebt een uniek verhaal te vertellen. En dat verhaal wil je laten horen, zien en voelen aan de wereld. Het liefst wil je er vervolgens iets mee bereiken. Denk aan een aankoop genereren, potentiële klanten informeren of gewoonweg inspireren. Groot gelijk, ik zeg doen! Maar hoe je dat verhaal deelt, is een tweede. Want als je enkel en alleen deelt wat jij wilt vertellen, dan zul je zien dat je je doelen niet bereikt met je tekst. Je schrijft de tekst toch niet voor jou?
Kijk, je kan nog zulke vlotte teksten schrijven. En jouw verhaal is het delen waard. Maar de boodschap komt niet over, als je geen rekening houdt met wie jouw ideale klant is. En dan vooral met wat deze ideale klant wil lezen, horen en zien. Dat vergt inlevingsvermogen en wellicht wat onderzoek, want: jij bent jouw doelgroep niet.
Oké, het kan zo zijn dat jij veel gemeen hebt met je ideale klant. Je geeft bijvoorbeeld yogalessen en volgt die zelf ook bij iemand anders. Of je ontwerpt logo’s, en als ondernemer heb je zelf ook een logo nodig. Maar jij hebt altijd meer kennis dan je doelgroep. Je hebt namelijk al kennis van je product of dienst, en gelooft hierin. Je ziet de meerwaarde er van in, en weet hoe het levens kan verreiken. En dat maakt per definitie dat jij niet dezelfde persoon bent, als jouw ideale klant.
Dus, tip nummer 1: het is slim om een persona te maken van je ideale klant, als je die nog niet hebt. Op basis daarvan kan je beter leren schrijven en pakkende teksten uit je vingers laten rollen. Stel jezelf de volgende vragen:
Antwoord vooral niet te breed. Juist als je specifiek kan omschrijven wie jouw ideale klant is, kan je beter leren schrijven, vanuit je doelgroep.
Waarschijnlijk kun je zelf best wat antwoorden invullen door je empathisch vermogen wat te prikkelen. Maar schroom vooral niet om je doelgroep te bevragen, daar waar je de antwoorden nog niet weet. Benader je ideale klant eens op social media, of bevraag mensen in je omgeving die tot je doelgroep behoren. En zoek je even goed op het internet, dan vind je misschien ook een waardevol onderzoek dat je verder kan helpen. Klik hier bijvoorbeeld voor het Nationale Social Media Onderzoek van NewCom, waarin je kan zien op welke online kanalen jouw doelgroep te vinden is.
Nu je deze persona helder hebt, kan je echt aan de slag. Jij gaat teksten leren schrijven die raken en je helpen om je doelen te bereiken. Waar te beginnen? Hier, met onderstaande tips.
Als laatste bonustip wil ik je graag nog iets meegeven, dat vaak vergeten wordt. Ik heb het over gevoel. De verhalen die een gevoel bij jou oproepen, zijn de boodschappen die jou langere tijd bijblijven. En dat is precies wat je wilt (of zou moeten willen) met je teksten. Je wilt dat je potentiële klanten je onthouden, en een gevoel bij jou krijgen. Dit is een van de krachtigste manieren om de lezer aan te zetten tot actie. Vraag jezelf dus af, welk gevoel je op wilt roepen met je tekst.
Denk bijvoorbeeld aan reclames van goede doelen. Zij spelen altijd in op je gevoel, met zielige beelden van mishandelde dieren of uitgehongerde kinderen. Of denk aan de warmte en liefde die je voelt, als je rondom Kerst weer eens reclames van supermarkten voorbij ziet komen. Deze blog schreef ik zodat andere rouwenden zich wat minder alleen voelen. Ik wilde een kwetsbaar stuk schrijven, dat een gevoel van herkenning en erkenning oproept.
Zo’n gevoel kan dus van alles zijn. Van blijdschap of liefde, tot aan (de herkenning van) een frustratie, of boosheid. En dan niet per se boosheid gericht op jou en je tekst, maar bijvoorbeeld op een frustrerende situatie die jij omschrijft en de lezer herkent. Als je je ideale klant vervolgens een geweldige oplossing kan aanbieden voor deze frustratie, dan heb je echt beter leren schrijven. 😉